مدارس ماندگار
اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه زندگی فردی و اجتماعی و لزوم تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی برای پاسخگویی به انتظارات جامعه و اولیای دانشآموزان، توجه به مدرسه به عنوان محیطی اخلاقی، علمی، امن، سالم، پویا، با نشاط، مشارکتجو، رشد دهنده و زمینهساز پرورش استعدادهای بالقوه متناسب با ویژگیهای نسل جوان را دو چندان میکند.
تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش، با توجه به تفاوتهای ناشی از شرایط جغرافیایی و محیطی و محدودیت منابع و امکانات،ایجاب میکند اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیمگیری، انعطافپذیری و روشهای غیرمتمرکز و مشارکتجویانه باشد و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه مقررات متناسب با رویکردهای مبتنی بر اسناد تحولی بازنگری و اصلاح شود.
کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش با استفاده از بازخوردهای نظارتی و ارزیابی از عملکرد مدارس ماندگار و درک شرایط جدید و منطبق بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای توسعه مشارکت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان، «آییننامه مدارس ماندگار» را تصویب کرد.
این مدارس به عنوان بخشی از شناسنامه و هویت تاریخی نظام آموزش و پرورش، میتوانند الگویی مناسب و پیشرفته در زمینههای آموزشی و تربیتی برای سایر مدارس باشند و با استفاده بهنیه از امکانات و قابلیتهای موجود و تجارب فارغالتحصیلان خود، شرایط مناسب تحصیلی را برای افراد مستعد و خلاق با رویکرد فرهنگی تربیتی و متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم آورند.
آئین نامه مدارس ماندگار، شامل 11 ماده و 21 تبصره است که در پنجاه و یکمین(51) جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش تاریخ 1401/11/10 به تصویب رسیده است.